dinsdag 10 mei 2011

Stilte.



Challenge – een dag lang niet praten

Zoals jullie misschien wel weten zit ik in de (hoofd)redactie van de schoolkrant. Per schoolkrant wordt een van de redactieleden uitgedaagd door de rest, en daar wordt dan een stukje over geschreven in de schoolkrant. Deze keer was ik aan de beurt, de challenge was: een dag lang niet praten. De regels: Zwijgen, tenzij dit een langzame pijnlijke dood tot gevolg heeft.

Nou kwamen de redactieleden natuurlijk niet zomaar op dit idee, mensen die mij kennen zullen moeten toegeven dat ik een enorme prater ben. Ik praat eigenlijk altijd, tenzij ik slaap, (al ben ik daar niet 100% zeker van), ergens echt serieus mee bezig ben of wanneer er niemand is om tegen te praten. Een dag lang niet praten, dachten mijn vrienden zou een echte challenge zijn. En zo kwam het dan ook dat ik donderdag 29 april 2011 mijn best deed om een dag lang mijn mond te houden.

Ik besloot dat het beste om de dag mee door te komen de volgende spullen waren: Een kladblok en een pen (om dingen op te schrijven in plaats van te zeggen), een zak paaseitjes, zodat ik mensen indien nodig kon omkopen om dingen voor mij te zeggen, of om niet te verraden dat ik stiekem wat gezegd had en mijn iPod, zodat ik me kon afsluiten van de rest van de wereld en dus niet tegen mensen hoefde te praten. Gewapend met deze drie dingen kon ik de wereld aan, dacht ik...

Want het eerste uur faalde ik al. Nadat we een dodelijk saaie (duitse) luistertoets over onsterfelijkheid hadden gehad moest iedereen zeggen hoeveel fouten hij of zij had gemaakt. Ik kon me niet inhouden dus toen er ik aan de beurt was zei ik 'acht'. Maar dat is natuurlijk maar een klein foutje wat we helemaal niet mee hoeven te tellen, toch? Verder vond ik het een goed idee om tussen de lessen in wel te mogen praten, gewoon omdat het kon, en omdat niet praten me nu al de keel uithing. (letterlijk, ik wilde zoveel zeggen, maar het mocht niet, zeer frustrerend)Mijn vriendinnen besloten toen om mij te gaan negeren (that's what friends are for) dus toen schoot ik er niet zo veel mee op, en besloot ik maar weer te zwijgen.

Naarmate de dag vorderde en de lessen voorbij gingen begon mijn kladblok redelijk vol te raken. Omdat je alleen maar één kant van het gesprek kan lezen staan er hele grappige en onlogische dingen op zoals:

Het faalt!
Welles
Welles!
Puh.

(een discussie over het franse woord 'le bip')

Met jouw Frans?
Ik wil ook een briefje.
Bloemetjes tekenen.
Dat zou leuk zijn een 5.5

Misschien hoeven we wel niet te praten (a) (Mondeling Frans)
Ik heb geen zin meer
Stil zijn is saaaai.

Alleen op school
15:00
Engels
geen idee

Tijdens Frans werd ik nog een keer op de proef gesteld toen plotseling bleek dat het de bedoeling was dat we een mondeling gingen maken. Gelukkig had de leraar er alle begrip voor ('Wat is dat nou weer voor belachelijks', 'Dat hou je toch nooit vol!') en mocht ik iets anders doen. Daarnaast werd er bij filosofie de vraag gesteld 'waarom mag je dan niet praten? Nou waarom?' maar ik wilde niet nóg een keer falen, (hoe graag ik ook antwoord had willen geven) en ik heb stand gehouden. Het laatste uur had ik nog Engels, en eigenlijk ging dat best wel snel. Op een gegeven moment raak je er gewoon aan gewend dat je niets mag zeggen, dat gebarentaal absoluut níét de juiste oplossing is om anderen iets duidelijk te maken, en dat schrijven het beste werkt.

Heb ik nog een wijze les geleerd uit deze challenge? Dat ik niet persé de gemiddelde 30.000 woorden per dag hoef vol te maken, of te overschrijden en dat ik het best met 359 opgeschreven woorden uit de voeten kan. (maar alleen als dat moet, natuurlijk.)


5 opmerkingen:

  1. Haha grappig :P Lijkt me ook best moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien dat het in het weekend wel lukt, aangezien je dan geen lessen hoeft te volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, hebben wij ook een keer gedaan met Sharon, dat was ook op een donderdag. Zij had ook een kladblok en pen bij zich. Was ook wel grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maaaaar... na ongeveer half tien heb je het helemaal volgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen