maandag 19 december 2011

Beter spellen

Maandagochtend check ik  mijn inbox en vind daar standaard een mailtje van 'beter spellen'. Beter spellen, wat moet je je daar bij voorstellen? Nou, deze website stuurt je elke dag een mailtje met daarin een testje met vier vragen. Vier vragen waarin je kennis over het spellen getest wordt. Waarom je dat zou willen? Euuh, gewoon omdat het goed is voor je spelling!

bron
Ik  moet toegeven dat ik het in het begin heel irritant vond. Uggh, weer een mailtje van beter spellen, maar op dit moment is het zo dat ik in het weekend - dan maakt beter spellen geen testjes - het dagelijkse mailtje mis. Ik hou van schrijven, en het is niet geheel onhandig om dan ook een beetje te kunnen spellen. Natuurlijk kon ik al wel spellen, maar stomme regeltjes daar lette ik niet op.

Ik las een stuk tekst vol fouten waarvan ik er sommige opmerkte (er waren er ook veel die ik niet zag, dan wees iemand anders mij erop) en het deed me verder niet zo veel. Mensen die bij elk miezerig foutje helemaal mad gingen vond ik overdreven. Als ik over die fouten heen kon lezen, waarom zij dan niet?

Ik heb mijn mening ondertussen bijgesteld, want het laatste jaar ben ik actief iets gaan doen aan mijn spelling. En helaas kan ik er niet meer omheen. Ook mijn vingers beginnen te jeuken als ik fouten zie. Ik ben zo iemand geworden die helemaal gek kan worden van een klein foutje. Zo iemand die er niet tegen kan als er een t achter een d mist. Zo iemand waarvan je niet wilt dat hij of zij jouw tekst leest, uit angst voor de desastreuze gevolgen. (hartaanvallen etc)

Helaas spel ik zelf nog lang niet foutloos, maar de dagelijks test van beter spellen geeft mij wel oefening. (en als je ooit een fout ziet,  zet het in de comments!) Het leuke is dat mijn moeder de test ook doet, en altijd al zo iemand is geweest die halfdood gaat bij het zien van een spelfout. Dus het is mijn doel om de test beter te maken dan mijn moeder, en soms, héél soms, lukt dat!

Als je zelf beter wilt leren spellen, of als je al perfect kan spellen maar wel van uitdaging houdt is de beter spellen test wel iets voor jou. Je kunt de test op verschillende niveaus maken, en er komen hele nuttige dingen voorbij. Zo weet ik nu wat een desa is, hoe ik acht miljoen achthonderdduizend schrijf, dat trukendoos met een k is, en niet met een c, en dat mond-op-mondbeademing toch echt met twee streepjes moet.

Gaan jouw handen ook jeuken bij het zien van fouten?

14 opmerkingen:

  1. Kan het kloppen als ik denk dat je een beetje geïnspireerd bent door mijn blogje? (is overigens niet vervelend bedoeld ofzo)

    Zo'n spelletje is wel handig, maar ik ben er te lui voor en zo slecht is mijn spelling niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er mist een s in dit stukje,
    namelijk achter STREEPJE (in de laatste zin)


    liefs,
    oma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe het ook sinds 2 weken ofzo. Echt handig. Ik doe het nu nog op niveau 2F maar haal vaak 100% dus ga binnenkort maar eens over op niveau 3F.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij is mijn spelling best oké, met hier en daar een foutje. Ik vind het wel vervelend als ik een stuk lees met spellingsfouten, maar ach.. Iedereen maakt wel eens een foutje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Laura
    Niet echt, ik wilde er al een tijdje iets over schrijven, al moet ik toegeven dat toen ik gisteren de laatste zin opschreef wel aan jouw blogje moest denken ;)

    @Oma
    Oeps... Nou het is verbeterd hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha ik krijg ook dagelijks een mailtje van beterspellen.nl
    Ik vind ze ook heel relaxt. En ja m'n handen jeuken ontieglijk als ik een foutje zie. Mij mag je overigens ook altijd verbeteren. Vind ik alleen maar chill.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn spelling is echt verschrikkelijk!

    xx-Dieuwzz

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb me ook aangemeld, ik ben wel benieuwd :)
    Zo goed is mijn spelling niet, dus het lijkt me wel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn handen jeuken alleen van jeukpoeder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarschijnlijk ben ik toch te lui om elke dag wel he-le-maal mn laptop op te starten, naar hotmail te gaan, en dan dat mailtje te openen om een test te doen ;) Maar wel leuk dat het bestaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat superieur! Ik ben zelf nogal een taalpurist en moet echt moeite doen om mensen niet standaard te verbeteren. Sommigen stellen het enorm op prijs, anderen juist niet... Dus het altijd een beetje wikken en wegen, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het heel erg irritant als mensen mij verbeteren. Ten eerste: het heeft helemaal geen zin, ik (inclusief de rest van de wereld) doet het niet opeens na die verbetering goed. Ten tweede: als je jezelf niet kan inhouden, betekent dat niet dat anderen er last van moeten hebben, want het is jouw 'probleem' en niet die van een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook altijd de neiging om mensen te verbeteren als ze dt-fouten maken. Maar toen ik onlangs een comment schreef bij een blog, drukte ik op 'Publiceren' toen ik plots besefte: oh, help ik heb een dt-fout gemaakt! Ik vond dat echt érg en schaamde me er echt voor, want mijn handen jeuken altijd enorm als ik fouten zie bij anderen.

    Ik vind je blog trouwens superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen