maandag 9 april 2012

Onderzoek

Ik heb een onderzoek gedaan. Zomaar. Tijdens mijn baantje bij de HEMA. Ik heb een flink aantal proefpersonen, maar helaas heb ik niet zo heel veel tijd gehad om alles statistisch weer te geven, dus de uitslag van mijn onderzoek is niet honderd procent betrouwbaar. (maar wel bijna :D)

Mijn onderzoek gaat over tasjes. Van die plastic dingen waar we er per dag heel veel van meegeven aan de klanten. Het is zo dat mensen nogal vaak taart kopen bij de HEMA. Dozen en dozen vol met taart. Als caissière zijnde is het nooit echt een leuke klus om die dozen in een tas te doen want a) het kost veel tijd en die tijd moeten andere klanten weer wachten en b) klanten hebben belachelijk weinig vertrouwen in je.

En met weinig vertrouwen, bedoel ik héél erg weinig vertrouwen. Wij hebben vijf soorten tasjes bij de HEMA, iets wat je misschien nog nooit was opgevallen. We hebben oranje, rode, paarse, blauwe en wijntasjes. De tassen zijn niet helemaal oranje, of blauw, maar het logo van de HEMA is afgedrukt in die kleur. Oranje tasjes zijn de kleinste, en de blauwe de grootste. Als er een klant komt met twee taartdozen en vraagt om een tasje pak ik een paars tasje. Ik wéét als caissière dat dat past, want ik heb het nog maar honderdduizend keer eerder gedaan. Toch, elke keer weer zie ik die wantrouwende blikken en wordt de vraag 'weet je zeker dat het past?' gesteld. Of nog erger, ze zeggen 'ik doe het wel' terwijl ze het zelf eigenlijk niet kunnen en alle andere klanten ophouden.

Maar goed, terug naar mijn onderzoek over tasjes. Omdat ik taartdozen in tasjes pakken nooit zo'n hele leuke klus vind, hoop ik altijd dat klanten 'nee' zeggen als ik beleefd vraag of ze er ook een tasje om heen willen. Ook vraag ik wel eens 'gaat het zo mee?'. En wat blijkt, uit mijn zeer betrouwbare onderzoek? Als je vraagt of de klant er een tasje om heen wil, hoeft hij of zij minder snel een tasje dan wanneer je vraagt 'gaat het zo mee'. In ongeveer acht van de tien gevallen wil de klant een tasje wanneer je vraagt 'gaat het zo mee' terwijl de klant maar in zes of zeven van de tien gevallen een tas mee wil als je vraagt 'wilt u er een tasje omheen?'

De vraag is natuurlijk, waarom? Ik denk dat de klant misschien een beetje van mijn hoop opvangt als ik vraag of de taartdozen 'zo mee gaan'. Maar wat doet de klant wanneer hij zoiets bespeurt bij een caissière? Juist! Hij voelt gewoon aan zijn water dat het zijn taak is om het dit winkelmeisje moeilijk te maken. Net als wanneer hij bewust met zijn handen in de door mij pas opgevouwen stapeltjes kleding graait. Hij moet gewoon een tasje hebben, al is het maar om mijn vaardigheden van het taartdozen in tasjes pakken te testen waar hij o zo weinig vertrouwen in heeft. Dus als ik vraag 'gaat het zo mee?', schudt de klant zijn hoofd en zegt met een gemeen lachje 'Nee, doe mij maar zo'n tasje' *muhahah*

Ps. Niet alle klanten zijn zo hoor, dit zijn de zeldzaam gemene klanten ;)


12 opmerkingen:

  1. Haha wat leuk geschreven. Lijkt me wel een vervelend klusje altijd weer die taarten in een tas stoppen!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, altijd nuttig om te weten als ik ooit bij de HEMA ga werken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk blogje!!
    Ik wist niet dat er zoveel verschillende kleuren tasjes waren bij de hema..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk geschreven! Ik neem altijd mijn eigen tasjes mee haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer twee dingen geleerd! Van die tasjes met verschillende kleuren en dat hoe je het vraagt effect heeft of de klant een tasje wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant, ik verwachtte juist dat het andersom zou zijn. Ik ga het eens testen op mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo ergerlijk dat mensen je niet vertrouwen. Het was me overigens nog nooit echt opgevallen dat er verschillende kleuren tasjes zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien dat wanneer je het woord "tasje" gebruikt mensen zich ietwat betrapt voelen en plotseling heel milieubewust denken en dus het tasje weigeren. Als je alleen vraagt "of het zo meegaat' is er geen link naar milieu ofzow, alleen maar een link naar zichzelf (ego) dús willen ze weeen tas.
    Leuke theorie he?!
    Als ik trouwens echt een dag ga shoppen wíl ik juist plastic tasjes, en zoveel mogelijk. Niks leukers dan na een dag sjouwen bij de v en d te eindigen en alle tasjes bij langs te gaan. En bij alles denken: O jah dat had ik ook nog gekocht. Dan is één grote shopper vol kleding enzo toch wel een anticlimax.

    xchris

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De opmerking van Chris was precies wat ik dus ook dacht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat grappig, ik werkte tot drie jaar geleden bij een groenteboer en daar was het juist andersom! Wij moesten altijd vragen 'of het zo meeging' omdat mensen dan minder snel een tasje wilden. De neiging om 'ja' te zeggen op de vraag 'wil je een tasje' is eenmaal groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessant. Ik wist niet dat er meerdere kleuren tasjes waren. Ik neem vaak wel een tasje, maar laatst neit, toen had ik zoiets van t kan wel in mijn tas (enw e wilden snel door naar bakker bart.)

    BeantwoordenVerwijderen