dinsdag 7 juni 2011

They all look the same

Is het je wel eens opgevallen hoeveel leraren of collega's dezelfde kledingstijl hebben, ondanks het feit dat er geen dresscode is? Tijdens het brainstormen voor onze nieuwe schoolkrant kwam een van ons met een het geweldige idee een soort Exactitudes te maken van leraren.


Op de website van Exactitudes:

'Photographer Ari Versluis and profiler Ellie Uyttenbroek have worked together since October 1994. Inspired by a shared interest in the striking dress codes of various social groups, they have systematically documented numerous identities over the last 16 years. Rotterdam’s heterogeneous, multicultural street scene remains a major source of inspiration for Ari Versluis and Ellie Uyttenbroek, although since 1998 they have also worked in many cities abroad.

They call their series Exactitudes: a contraction of exact and attitude. By registering their subjects in an identical framework, with similar poses and a strictly observed dress code, Versluis and Uyttenbroek provide an almost scientific, anthropological record of people’s attempts to distinguish themselves from others by assuming a group identity. The apparent contradiction between individuality and uniformity is, however, taken to such extremes in their arresting objective-looking photographic viewpoint and stylistic analysis that the artistic aspect clearly dominates the purely documentary element.'


Exactitudes is dus een website waarop verschillende mensen in dezelfde houding tegen een witte muur worden geplaatst en vervolgens worden gefotografeerd. Daarna worden al deze foto's bij elkaar gevoegd, en zie je hoeveel mensen er eigenlijk dezelfde soort kledingstijl hebben.

Ik kan zo een stuk of zes leraren opnoemen die geregeld een T-shirt of een blouse aanhebben met daaroverheen een net jasje. (zie foto) Bij Exactitudes noemen ze deze 'brandies'. Ook kan ik heel wat  leraressen noemen die vaak een bloemetjesjurk aanhebben. Hoe meer ik om me heen kijk, hoe meer bevestiging ik krijg. Eigenlijk kleden die leraren zich helemaal niet zo origineel, maar allemaal (op hun eigen manier) hetzelfde.

De bovenste foto laat ook het type meisje zien waar onze school van overloopt, vooral de manier waarop de tas gedragen wordt. Ik vind de Exactitudes behalve leuk ook nog eens heel erg interessant. Zoals op de website ook gezegd wordt: het zegt wat over het verschil tussen uniformiteit (dragen wat de menigte draagt) en individualiteit.

Hier nog eentje, die ik zelf heel leuk vind. Iedereen kent wel het type oude man met een hoed in pak en met stropdas, en als je er geen kent heb je ze vast wel eens voorbij zien lopen.


Ik zou zeggen, google eens 'Exactitudes' en zie of je mensen kent die in een van de Exactitudes thuispast. Ik heb er in ieder geval al heel wat gevonden!

1 opmerking:

  1. Cool zeg. Ik lijk een beetje op dat meisje, ik heb ook meestal een shirtje aan en dan een vestje eroverheen (lekker onorigineel) Maar niet zo'n tas.

    BeantwoordenVerwijderen